Onlangs stond CUBE retail in een prachtig attikel op de website van Textilia. Lees hier het hele artikel.
Online shoppen mag dan wel veel gemak bieden, de consument komt ook nog steeds graag in de stenen winkel. Zeker als je als verkoper een sublieme klantervaring biedt. CUBE retail weet hoe je dit voor elkaar krijgt.
Waarom gaan mensen nog winkelen in ‘de echte wereld’? Via internet zijn producten immers in ruimere keuze en vaak tegen scherpere prijzen te vinden. Toch shoppen veel consumenten nog graag in fysieke winkels. Om de producten te zien en te voelen en voor de service, beleving, persoonlijke aandacht. Een ander belangrijk argument: de aankoop kan direct mee naar huis.
Filters
“Hoe jammer is het dat we uiteindelijk in onze fysieke winkels vaak tekort schieten in het geven van juist die persoonlijke aandacht en deskundige hulp”, zegt Marjolein Mesman, mede-eigenaar van consultancybedrijf CUBE retail. “Onderzoek wijst uit dat klanten zich vaak niet serieus genomen voelen. Daarnaast zijn consumenten inmiddels gewend aan het werken met filters. Op webshops kunnen we gericht zoeken naar beschikbare maten, alternatieven en combinaties. Deze aspecten kan je ook in de fysieke winkel toepassen.”
Investeren
Mesman vervolgt: “Goede verkopers zijn een van de belangrijkste sleutels voor het succes van een stenen winkel. Zij zorgen voor kwaliteit voor klanten én voor ondernemers. Hogere klanttevredenheid leidt tot meer conversie, hogere bongemiddelden en trouwe klanten.” Deskundige en betrokken medewerkers verdienen meer, pleit Mesman. “Met de huidige lage lonen trek je geen goede mensen aan. Door gebrek aan waardering, uitdaging en ontwikkelingsmogelijkheden gaan je allerbeste mensen als eerste weg. En jong talent met retail- en mode-opleidingen willen niet in de winkel staan. Goed personeel is niet te krijgen? Vraag je niet af wat je zoekt, maar wat je te bieden hebt. ‘Wat als we in mensen investeren en ze gaan weg’, vroeg eens een manager. ‘Wat als we het niet doen en ze blijven’, antwoordde de personeelsmanager daarop.”
De ultieme verkoper volgens CUBE retail:
• Heeft uitstekende sociale skills en weet zijn houding en gedrag aan te passen aan verschillende typen consumenten.
• Heeft collectie-, en productkennis.
• Heeft overzicht over de beschikbaarheid van maten.
• Kan gepersonaliseerd stylingadvies geven.
• Kan de wensen en behoeften van klanten door goede vraagstelling en oprechte interesse filteren.
• Dringt nee-verkoop terug en verkoopt wat nu in uw winkel ligt (in plaats van bestellen) waardoor klanten direct slagen.
• Adviseert en inspireert klanten met vernieuwing. Want op internet vind je wat je zocht, offline vind je wat je niet zocht.
• Bouwt duurzame relaties met klanten.
Vijf tips voor een perfect personeelsteam:
• Investeer tijd en geld in het opleiden van je mensen. Voor topprestaties moet je (blijven) trainen, net als in de sport. Talent is nog geen competentie. Zorg regelmatig voor bijscholing en opfrissing van kennis en kunde. Leveranciers werken vaak kosteloos mee. Bovendien is het een pré bij werving: veel (jonge) mensen zoeken werk waarbij ze ook kunnen (blijven) leren.
• Zorg voor uitdaging en afwisseling. Betrekken is een werkwoord; betrek mensen bij je bedrijfsvoering als je betrokken mensen wilt. Laat verkoopteams meedenken in het sturen op klanttevredenheid, conversie en bongemiddelde. Zorg voor taakverruiming en taakverbreding en kijk daarbij naar talenten van mensen. Misschien heb je wel een digital native in je team die naast verkoop ook social media kan doen!
• Stop met iedereen gelijk te behandelen. Erken resultaat en stop met het tolereren van slechte prestaties. Geef toppresteerders wat ze verdienen; een goed salaris, schouderklopjes en een extraatje zoals een uitje naar de beurs.
• Maak jouw job offer concurrerend met andere branches en bedrijfstakken. Goede werknemers moeten weer voor de retail gaan kiezen en dat gaat niet alleen over loon. Zorg bijvoorbeeld dat er in het rooster ook vaste weekenden vrij zijn. Wij horen vaak: ik wil wel in de retail, maar niet iedere zaterdag werken. Wees creatief op dit vlak.
• Ontwikkel leiderschap in je organisatie. Dat van jezelf en dat van je middelmanagement. Met oud hiërarchisch industrieel denken jaag je talent de winkel uit. Misschien ga je zelf wel weer naar school…
CUBE retail biedt training, opleiding en consultancy voor (mode) retail en staat bekend om haar innovatieve werk-leertrajecten: CUBE traineeships. Het traineeship ‘De Klantspecialist’ start 18 september 2018. Dé opleiding voor iedereen die wil ontwikkelen tot excellente host en verkoper in de winkel.
In 9 maanden zijn er 9 opleidingsdagen. De inschrijving is open en deelname is mogelijk vanaf 1 persoon. Hierna wordt een branche erkend certificaat uitgereikt. Kosten: 250 euro per maand. www.cuberetail.nl, hello@cuberetail.nl, Esther Rouhard 06-24435593
CUBE Retail is tevens partner van de Euretco Fashion Academy. In september starten diverse leiderschapstrainingen voor ondernemers. Meer weten? Voor meer informatie: www.cuberetail.nl, hello@cuberetail.nl, Esther Rouhard 06-24435593
Comments