London, the town for me!

(Door Marjolein Mesman)  Londen is zo’n stad die iedere retailer en creatief denker toch minstens een keer per jaar moet bezoeken. De reputatie van beste winkelstad van de wereld wordt volgens kenners alleen geëvenaard door Dubai.

Het team van CUBE retail dompelde zich samen met alumni van 8 jaar CUBE traineeships 36 uur onder in deze stad op zoek naar inspiratie en ideeën. What’s going on in retail?

We bezochten als eerste het winkelhart rond Oxford Circus waar alle internationale concepten te zien zijn. ALLE grote warenhuizen op een rij; TOP SHOP met zijn “over the top consumisme” het Japanse Uniqlo, dat ons betaalbare kwaliteit basics belooft en het nieuwe ARKET dat ons wil meenemen in de gedachte van duurzame kwaliteit. Maken ze de belofte waar? Is de branding consistent op alle onderdelen van de marketing mix? Onder begeleiding van CUBE partner Berna Hoonhout eyeAm http://eyeam.info/ leren alumni voelen, meten, analyseren en evalueren.


Al snel dringt de gedachte bij ons op: is er voor al die winkels, en voor al die kleding op al die vierkante meters wel een klant? Hoeveel zal er onverkocht in de rekken blijven hangen? Tekenend is misschien dat het op de mode afdelingen van de warenhuizen angstig stil is en dat klanten vooral geïnteresseerd lijken in accessoires, technische gadgets en beauty. Ook onze eigen alumni worden als eksters getrokken door de armbandjes op naam – ready while you wait. The death of apparel zoals Business of Fashion kopte? De klant bij de kassa van de warenhuizen is voornamelijk van Aziatische komaf.


Wat opviel rond Oxford Circus:

- VM is voor de global brands het krachtigste wapen om klanten te verleiden– hier wordt op verschillende manieren door ieder merk heel veel aandacht aan besteed. Dit resulteert in adembenemende flagship stores op alle niveaus. We vragen ons af: wat komt er na de trend van macramé hangplantjes en groene wanden? Weinig nieuws gezien.


En op productniveau: wordt je verleid, of misleid? Hoe vaak is product op display of etalage ook echt in de rekken in jouw maat te vinden? De beste commerciële VM is TOP SHOP met onder andere de action area’s.





- Eindelijk! Duurzaamheid is een veel gezien thema in retail en horeca. Van eerlijk tot biologisch, recycling, kwaliteit en dus duurzaam en zelfs het eerste 3D printed goods winkeltje.Bijna iedereen speelt in op het gevoel van mensen dat het anders moet en kan.

- We zagen zeer weinig gebruik van technologie en digitalisering. Geen mobiele betaalsystemen, overal nog traditionele kassa’s, geen cross channel communicatie of long tail oplossingen…..Wel wordt er veel gebruik gemaakt van screens (narrow casting) met filmpjes om uitleg te geven over concept of collectie.



- Personeel is de missing link. Passief en vaak ondeskundig over het eigen product en concept worden we in meeste winkels vooral niet te woord gestaan of geholpen.

Het contact varieert van ronduit ongeïnteresseerd naar vriendelijk schuchter en ondeskundig en ten slotte over the top hospitality maar een tikje onbetrouwbaar.


- We zien veel beauty in combinatie met fashion. Soms alleen product, vaak ook kapper of visagie in de winkel

- CRM staat op een laag pitje. Nergens wordt gevraagd of je klant bent of wilt worden.


Toeristenstad? Tja, hoe mooi zou het zijn als ARKET de ontbrekende maat voor mij in Amsterdam zou kunnen leveren. Of dat je een kaartje krijgt van Uniqlo voor de opening dit najaar….


De sfeer en de uniciteit van de wijken bij Convent Garden, Neal’s yard, Shoreditch en Bricklane maakt ons allemaal een stuk blijer. Als het gaat om beleving, een innerlijke ervaring met al je zintuigen, word je hier verrast door de gezelligheid, kleinschaligheid en diversiteit. Soms knus en kleurrijk, zoals Neal’s yard, strak staal bij Boxpark, of industrieel erfgoed in een hip jasje in Shoreditch. Uberspecialisme op 1 product of juist weer een ratjetoe op 75 m2. Bij Barber en Parlour in Shoreditch rijst de vraag, is dit een winkel, een salon of een horeca gelegenheid…..? alles dus. Leuk is het zeker. Wat een beleving. En hoe ga je van attractie naar Transactie?



https://retailtrends.nl/nieuws/52483/hoe-beleving-met-betekenis-wel-tot-een-hogere-winkelomzet-leidt


Van Inspiratie naar doen

Toen we de trip organiseerde voor onze alumni was een belangrijk criterium: inspiratie is leuk maar ik wil er wel echt praktisch iets mee kunnen!

Ook hier biedt De Golden Circle van Sinek uitkomst. We maakten een speciaal doeboekje voor de alumni en daarin werken we van buiten naar binnen en weer naar buiten:


De Golden Circle van Sinek

Het was een intensieve Brand Safari. Aan het werk tot de laatste Scrum bij de gate van Easy Jet. Wat neem je mee wat ga je doen? Speciaal voor het jong management maakten we het low budget met hoog leereffect en zelfonderzoek doen. Geen voorgekauwde routes, antwoorden of adviezen maar samen ontdekken, analyseren en evalueren. Wat is een goed business model? Wat past bij jou? Waarom wel en waarom niet? Is het je persoonlijke mening? Hoe kijk je ernaar als professional? Wat heb jij nodig om de volgende stap te zetten? Al lopend en kijkend was er ook tijd voor diepgaande gesprekken en een stukje coaching. En voor een echte Engelse pub natuurlijk.


Anders kijken, Anders denken, Anders doen.

CUBE geeft inhoud!


Volgend jaar Parijs? Kopenhagen? Of toch Dubai?

In ieder geval weer een low budget Brand Safari voor onze CUBE alumni.





2020  Esther Rouhard 0031624435593 | Marjolein Mesman 0031655100925 | Rosalinde Dijkman 0031648239717 hello@cuberetail.nl 

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram