CUBE retail Impact Challenge: Getting Woke!

Laten retailers op het gebied van duurzaamheid kansen liggen? Of is duurzaamheid als businessmodel kansloos? Die vraag inspireerde ons tot het volgen van de RSM (Rotterdam School of Management) Impact Challenge, en het formuleren van onze eigen Challenge:

Hoe kunnen wij MKB Retailers aansluiten bij het convenant duurzame kleding en textiel en de 17 SDG’s van de UN? Is er een duurzaam & winstgevend businessmodel voor grotere schaal?


2 maanden na het aangaan van de 6 maanden Challenge een tussenstand van ons onderzoek. En een oproep!


Prijsverschil?

Waarom niet:

“Er is onvoldoende vraag bij consumenten” horen we vaak. Zolang de grote vraag uitblijft bij consumenten zullen veel zelfstandige fashion ondernemers het roer niet omgooien. Dan blijft het bij een paar kleine, gepassioneerde pioniers.

Consumenten hebben wel vliegschaamte, maar vliegen we minder? Als we fashion schaamte hebben, verandert ons gedrag dan? En hoe precies? Wat is de impact op het economisch model van de Fashion Supply Chain? Angst voor omzet verlies ligt voor de hand.


Waarom wel:

Uitgangspunten zijn onder meer de zeventien Global Sustainable Development goals. (SDG’s) die door de VN in 2015 zijn geformuleerd. Deze doelen gaan veel verder dan klimaat en milieu en zijn voor regeringen en veel grote bedrijven leidend bij business development en regelgeving. Denk aan gelijke behandeling, eerlijk loon, mens en dierenwelzijn, circulaire economie.

In Nederland kennen we het convenant duurzame mode en textiel. Bij de start in 2016 ondertekenden 56 bedrijven het Nederlands modeconvenant. Het streven is aansluiten van 80% van bedrijven in de hele branche in 2020. En de consument?

Business Of Fashion noemt in haar jaarlijkse trendrapport 2019 twee millennial trends om in fashion serieus rekening mee te houden: Getting Woke& van bezit naar gebruik.

‘Getting Woke’ betekent ‘bewust zijn’; van jezelf, de ander, de omgeving. Kritisch naar jezelf en anderen durven kijken. Vooral de jonge generatie heeft steeds meer interesse in sociaal/maatschappelijke doelen. ‘Product as a service’ is inmiddels voorbij de experimentele fase. Denk aan Greenwheels, ov-fiets, het leasen van kleding.


Sustainable goals

Wat doen de Merken?

Merken die Corporate Responsibility serieus nemen gaan vaak veel verder dan de wetgeving vereist. De wet loopt achter en deze bedrijven hebben vaak serieuze persoonlijke motieven om echt impact te hebben. Ook realiseren global brands zich vaak dat de wetgeving zich snel zal ontwikkelen. Bedrijven die nu afwachten zullen straks een flinke achterstand hebben. Dat er weinig over gecommuniceerd wordt komt waarschijnlijk door de angst om gelabeld te worden met “green washing”.


Vraag je leveranciers de komende inkoopronde eens naar hun duurzaamheidsdoelen en beleid. Je zult verrast zijn wat grote mode merken al doen


Wat kan het MKB doen?

Een duurzaam businessmodel is meer dan het inkopen van een “groen” merk. Er hoort een waarde propositie bij voor je doelgroep en een strategie om te communiceren en relaties aan te gaan. (Businessmodel canvas – value proposition canvas)


Consumenten willen gemak. Zorgeloos shoppen. Ligt daar de kans voor de zelfstandige retail? Met kennis en service juist die groeiende groep consumenten aan je binden. Een betrouwbare transparante plek creëren waar de consument zorgeloos op kan vertrouwen. Ontzorgen, informeren, WOKE maken. Een rol die de mode past!

Ver voor de 17 SDG’s hadden (vrouwelijke) modeontwerpers al hun onuitwisbare impact op mens en maatschappij. Coco channel emancipeerde de vrouw, Vivienne Westwood gaf ons “Buy less, choose well, make it last”.



Om onze missie kracht bij te zetten lanceert CUBE retail De CUBE Impact Challenge 2019: samen met ondernemers, intrapreneurs en fashionista’s gaan we op zoek naar de tips do’s en don’ts voor sustainable business modelling in Fashion Retail. Eerste tip: Get WOKE! Open je ogen en zie wat er al WEL succesvol gebeurt. Bij producenten, collega’s en consumenten. Sustainability is serious business.


Doe mee : klik hier >>



Coming Soon:

- Merken aan het woord

- Blogs en interviews met change makers in de supply chain

- Vrijdag 6 September 2019 - Gratis challenge dag voor deelnemers aan de CUBE Impact Challenge: Design thinking & value proposition Canvas voor sustainability

- 3 & 4 oktober: 2-daagse CUBE Impact Challenge Trip



Interesse? Geef je op voor de Impact Challenge en get Woke.

Hello@cuberetail.nl

2020  Esther Rouhard 0031624435593 | Marjolein Mesman 0031655100925 | Rosalinde Dijkman 0031648239717 hello@cuberetail.nl 

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram